Desktop

Tablet + Mobiel

Judo & Voeding: Hoe pakt Matthias Casse het aan?

BURST – Mathias Casse is op 23-jarige leeftijd de nummer 1 van de wereld in zijn gewichtscategorie -81kg. Hij won de Masters, een Europese Kampioenschap, een Wereldtitel bij de junioren en een Vicewereldtitel bij de senioren, om nog maar te zwijgen over alle medailles die hij won op Grand Slams en Grand Prixs. Terwijl hij zijn ogen nu richt op de felbegeerde titel op de Olympische Spelen gingen wij eens vragen hoe onze topper zijn voeding precies aanpakt.

Dat de familie Casse een sportfamilie is, is al lang geen geheim meer. Naast Jeroen heeft Matthias nog twee broers die actief zijn in het topsportmilieu. Allen vertegenwoordigden ze ons land verscheidene malen op EK’s en WK’s.

Sinds we klein waren, hebben we van thuis uit meegekregen dat gezonde voeding belangrijk is en dat is ook een gewoonte geworden.

“Er wordt thuis over het algemeen gezond gekookt, maar dat wil niet zeggen dat er nooit pizza of frietjes op tafel komen. Sinds we klein waren, hebben we van thuis uit meegekregen dat gezonde voeding belangrijk is en dat is ook een gewoonte geworden. Zelf kook ik ook wel graag, mijn specialiteit is scampi’s met looksaus,” vertelt Matthias.

Matthias’ trainingsdagen zijn veeleisend. Gewoonlijk werkt hij twee trainingen per dag af. De invulling daarvan wisselt af tussen judo, kracht, stabiliteit, mobiliteit of cardio. “Ik probeer altijd voldoende te eten tijdens het ontbijt, middagmaal en avondeten. Als ik voor de training voel dat ik nog wat honger heb of energie nodig heb, eet ik een peperkoek of een banaan. Tijdens de judotrainingen drinkt ik dikwijls een isotone sportdrank. Na de trainingen neem ik, afhankelijk van wanneer mijn volgende training en maaltijd is, ofwel een recoveryshake, proteïneshake of proteïnebar.”

Ik begin 2 à 3 weken vòòr de wedstrijd met op te letten wat ik eet.

Binnenkort staat Matthias weer op de mat op de Grand Slam in Tel Aviv. Naast de fysieke, mentale en tactische voorbereidingen, moet hij dan ook zorgen dat zijn gewicht in orde is. “Vòòr elke competitie moet ik enkele kilo’s afvallen om 81kg te wegen. Ik begin 2 à 3 weken vòòr de wedstrijd met op te letten wat ik eet. In het begin zorg ik vooral dat ik minder calorieën opneem. In een later stadium verminder ik dan het volume dat ik eet, en neem ik minder vezels en zout op. Vlak voor de weging loop ik in zweetpak om nog het laatste overtollige gewicht te verliezen.”

Ook na de weging, die op grootte tornooien steeds de avond voor de wedstrijd is, pakt Matthias zijn voeding professioneel aan. “Na de weging drink ik eerst altijd één of twee ORS drankjes (Oral Rehydration Salts) om het vocht en de elektrolyten aan te vullen. Daarna ga ik liefst voor pasta met een lichte saus en mager vlees zoals kip. Naar de wedstrijd neem ik energie en isotone sportdranken mee en enkele enegiegels, energierepen en cafeïne kauwgoms.”

Na een belangrijke wedstrijd is het niet abnormaal alles even los te laten en te ontspannen. Toch viert Matthias zijn medailles vrij rustig. “Mijn medailles vier ik heel sereen. Meestal moeten er nog collega’s van het team kampen, dus houd ik het rustig op de kamer en omring ik me met de mensen die ik graag heb. Qua voeding gun ik mezelf wel eens een paar dingen die normaal niet in het dieet van een topsporter passen.”

Matthias startte zijn internationale carrière in de categorie tot 81kg, maar dook als eerstejaars junior toch even in een lagere categorie. “Als eerste- en tweedejaars belofte onderging ik twee operaties aan mijn meniscus. Daarom kon ik pas als laatstejaars belofte voor de eerste keer aan een groot internationaal tornooi deelnemen. Om mijn lichaam niet te veel te belasten, en het risico op blessure te verminderen, hebben we toen beslist om in de categorie -81kg te vechten. Eigenlijk kwam ik toen nog niet eens in de buurt van 81kg. Na een vrij succesvol jaar met twee medailles op Cadet European Cups en een 5de plaats op het Europees Kampioenschap voor beloften, besloten we samen met mijn coach onder begeleiding van een diëtiste toch terug in de lagere gewichtscategorie tot -73kg uit te komen, omdat ik me daar beter voelde.”

De analyse van Amelie

Amelie Rosseneu

Het is duidelijk dat Matthias weet wat hij doet. Hij pakt zijn voeding zeer professioneel aan en dat zie je ook in zijn wedstrijden. Ik kan mij niet herinneren dat Matthias ooit een kamp verloor doordat hij uitgeput raakte en de Golden Score speelt meestal in zijn voordeel. Dit heeft uiteraard veel te maken met zijn trainingen, maar ook voeding speelt daar een belangrijke rol in. Na de weging eet hij precies wat hij nodig heeft om te recupereren van het gewicht dat hij verloor. Ook naar de wedstrijd neemt hij voldoende voedingsmiddelen mee, die hem tussen zijn kampen opnieuw voldoende energie kunnen geven.

Hoewel hij gezonde voeding hoog in het vaandel draagt, staan frietjes en pizza ook af en toe wel eens op het menu. Daar heeft hij groot gelijk in. Een gezonde voeding staat of valt niet met een maaltijd en af en toe eens iets minder gezond is ook voor een topsporter perfect mogelijk. De kunst is gewoon om niet te overdrijven met die zaken.

Wat voor mij heel interessant was, was dat Matthias en zijn team er bewust voor kozen om niet af te trainen naar -73kg als laatstejaars belofte. Het is zeer mooi om te zien dat hij hoewel hij niet echt 81kg woog, toch succesvol was in die categorie. Ook toen er een jaar nadien toch besloten werd om af te trainen, werd er gezorgd voor de nodige begeleiding.

Matthias geeft nog het volgende mee:

“Als tip zou ik vooral willen zeggen dat je je goed moet informeren over voeding en diëten. Lees betrouwbare bronnen op internet of in boeken en zoek professionele hulp.”

Aanmaak datum

11 februari 2021

Type

Onze sponsors

Met grote trots en dankbaarheid stellen wij graag onze sponsors aan u voor. Zonder hen zouden we niet in staat zijn om de judosport in Vlaanderen op deze en vele andere manieren te promoten.