Maak kennis met onze VTS-docenten: François Marckx

BURST – Als volgende in onze reeks waarin we onze VTS-docenten voorstellen, geven wij het woord aan François Marckx, 7de Dan en trainer A. Wie de laatste jaren een opleiding instructeur B gevolgd heeft, kent hem zeker. François is VTS-docent bij de opleiding initiator en instructeur B. Momenteel nog wekelijks aan de slag om de opleidingen 2020 af te ronden. Een pluim alvast voor cursisten en docenten die ondertussen bijna twee jaar onderweg zijn om de cursus tot een goed einde te brengen. Ook in dit moeilijke jaar was François steeds in de weer om de cursisten de best mogelijke begeleiding te bieden. Naast de VTS-opleidingen staat François ook bijna dagelijks op de mat, als hoofdtrainer en lesgever bij Judoclub Zelzate, als lesgever kata- en technische trainingen voor Judo Vlaanderen. Hij is tevens lid van de Shodan Shiken jury. Wie François kent, weet dat hij technisch heel sterk is en niks liever doet dan zijn kennis doorgeven. Wij leren hem graag nog wat beter kennen.

Je bent sinds enkele jaren één van onze vaste waarden in het docentenkorps. Ook als Jurylid Shodan Shiken en voor de kata- en technische trainingen kan Judo Vlaanderen altijd op je rekenen. Je bent met andere woorden wekelijks aan de slag voor het judo. Kan je even kort je judoloopbaan weergeven? Waarom ben je ooit trainer geworden?

Ik ben met judo begonnen op 12-jarige leeftijd. Mijn eerste Dan behaalde ik in 1980. Mijn opmars naar 2de, 3de, 4de en 5de Dan liet ik afwisselen met provinciale, Vlaamse en Belgische kampioenschappen waarin ik verschillende titels of podiumplaatsen wist te behalen. In 2004 mocht ik mij aanbieden voor het examen 6de Dan en in 2015 verwierf ik de graad van 7de Dan. Op vraag van mijn toenmalige trainer, Jos Beunen, ben ik beginnen lesgeven aan de jongeren. Ik merkte dat dit me wel beviel en daarom heb ik dan de cursussen gevolgd van trainer B en trainer A. Ondertussen geef ik reeds vele jaren les in verschillende clubs, zowel aan de kleinste judoka’s, als aan jongeren en volwassenen. Ik haal er voldoening uit om mijn kennis door te geven aan anderen. Bij de kleinste judoka’s is het fijn om die eerste kennismaking met judo te kunnen meemaken en de eerste houdgrepen, worpen en vallen aan te leren. Naarmate ze ouder worden, is dit dan op weg helpen naar de volgende gordel. Iemand kunnen opleiden tot 1ste Dan of hoger geeft me steeds een goed gevoel.

We kennen je als een strenge, maar rechtvaardige docent. Een trainer met het hart op de juiste plaats. Welke waarden moet een goede trainer volgens jou zeker aan zijn judoka’s doorgeven?

Het spreekt voor zich dat je respect moet hebben voor je mede-judoka’s en trainers zowel op als naast de mat. Jij als trainer moet het goede voorbeeld geven en tonen dat jij iedereen respecteert. Ook moet jij ervoor zorgen dat je je judoka’s en collega-trainers het gevoel geeft dat ook zij iedereen moeten respecteren. Respect is immers een van de belangrijkste pijlers van judo. Het naleven van de etiquette van het judo, bijvoorbeeld het groeten of er een gewoonte van maken om telkens je kledij te ordenen, vind ik heel belangrijk. Als trainer moet je ook oog hebben voor elk detail en hierbij proberen om de technieken zo correct mogelijk aan te leren. Tevens moet je in het achterhoofd houden dat je eigenlijk nooit uitgeleerd bent en je elke dag blijft bijleren, ongeacht hoeveel jaren ervaring je al hebt. Of dat nu gaat om een bijscholing die je volgt of om het sociale aspect in de omgang met de mede-judoka’s, er valt steeds bij te leren.

Waarom zou je als judoka een trainerscursus moeten volgen?

Naarmate je een hogere graad bereikt in het judo, gebeurt het dikwijls dat je die kennis wil delen met anderen. Het volgen van een trainerscursus is dan de ideale manier om dit op een pedagogisch verantwoorde manier te doen. Je hebt misschien al eens van het lesgeven geproefd door de trainer te helpen bij de les. Wie weet beviel dit je wel en zou je graag zelf lesgeven. De eerste stap is dan om een aspirant-initiatorcursus te volgen. Hierin leer je de basis van het lesgeven. Je zult leren dat een judoles niet alleen bestaat uit een toffe les waarin je wat technieken leert en ook aan je conditie werkt, maar dat het goed doordachte en pedagogisch onderbouwde lessen zijn waarbij je goed moet nadenken over hoe je een techniek zal aanleren. Je leert hoe je een goede opwarming moet geven en dat niet alles op elke plek in je les aan bod kan komen. Vechten kan bijvoorbeeld niet als opwarming. Ook je ‘klasmanagement’ of hoe je een groep in de hand moet houden en ervoor kan zorgen dat men steeds aandachtig naar je luistert, is zeker niet evident en zal je leren in de trainerscursussen. Na aspirant-initiator volgt, als je graag verder wil evolueren, de cursus initiator. Hier wordt nog dieper ingegaan op hoe je nu moet lesgeven. Na deze cursus kan je lesgeven onder toezicht van een trainer die minstens trainer B of instructeur B is. Daarna kan je natuurlijk ook nog de cursus instructeur B volgen. Als instructeur B kan je hoofdtrainer worden in je club, kan je clubgenoten opleiden voor hun examen eerste Dan en kan jij de initiator begeleiden.

Advies voor een judoka die toch nog twijfelt om zich in te schrijven voor de opleiding initiator of instructeur B?

Ik zou zeggen: probeer eens te doen alsof je zelf trainer bent. Vertel aan je trainer dat je interesse hebt om zelf les te geven, maar dat je niet goed weet of je de opleiding wel ziet zitten. Vraag of je eens mee mag nadenken over de opbouw van een les en probeer goed stil te staan bij de details. Je hebt een bepaalde techniek die je wilt aanleren: ken je zelf de techniek vanbinnen en vanbuiten? Zal je extra vragen kunnen beantwoorden? Ken je variaties op deze techniek? M.a.w. beheers je hem niet 100%, maar 200%? Hoe ga je de techniek aanleren? Welke voorbereidende oefeningen ga je geven? Hoe ga je dan stap voor stap naar de volledige techniek evolueren? Wat zal de gemakkelijkste en meest logische manier zijn om dit aan te leren? Wat kunnen fouten zijn die je leerlingen gaan maken? Dit zijn dan dingen waarop je al kan inspelen en die je als aandachtspunten kan aanbrengen. Hoe ga je ervoor zorgen dat je iedereen tijdens het inoefenen van je techniek goed kan zien en iedereen feedback kan geven? Hoe ga je je hulptrainers inzetten? Je ziet dat dit al heel veel dingen zijn waarover je moet nadenken en dit gaat dan nog maar over één techniek. Je moet een volledige training in elkaar kunnen steken met een verantwoorde opwarming, een techniek die je aanleert, een beetje conditietraining en natuurlijk ook randori. Je moet weten in welke volgorde alles aan bod moet komen en waarop je als trainer bij elk onderdeel van je les moet letten. Je trainer zal je ongetwijfeld nog op verschillende zaken wijzen waarvoor je aandacht zou moeten hebben. Lijkt dit veel om over na te denken? Kom dan de opleiding initiator of instructeur B volgen! Je zal dit allemaal aangeleerd krijgen zodat je als de beste goed opgebouwde trainingen in elkaar kan steken.

Benieuwd naar de andere VTS-docenten judo? Ook hen stellen we binnenkort aan je voor.
Ben jij master of bachelor LO, 2de Dan of hoger en denk je een bijdrage te kunnen leveren aan onze trainersopleidingen? Neem dan zeker contact op met DSKO Leen Dom via leen.dom@judovlaanderen.be.

Leen Dom
DSK
O

Aanmaak datum

15 september 2021

Onze sponsors

Met grote trots en dankbaarheid stellen wij graag onze sponsors aan u voor. Zonder hen zouden we niet in staat zijn om de judosport in Vlaanderen op deze en vele andere manieren te promoten.