Communicatie

Communicatie is altijd heel belangrijk. Er moet open gecommuniceerd kunnen worden. 

Het is belangrijk om vooraf af te spreken wat en hoe iets zal gecommuniceerd worden. Komt alles wel bij de juiste personen terecht? Worden bepaalde zaken beter in persoon gecommuniceerd, andere zaken gelezen, dit op verschillende manieren. Dit zijn zaken die ook sterk kunnen afhangen van de cultuur van een club.

Er bestaan veel programma’s die deze communicatie kunnen faciliteren. We hopen jullie hier ook te kunnen inspireren. Wil je ook iets delen aan andere clubs? Laat het ons zeker weten. Samen zijn we sterker. 

Socialware en canva

Hier vind je een aantal handige tools & tips. Zoals hoe je op je ICT-budget kan besparen dankzij donaties of kortingen via Socialware.

Evenals een link naar de online tool Canva waar je zelf de mooiste flyers, kaarten en posters kan ontwerpen om je activiteiten op een professionele kenbaar mee te maken.

Charlotte Van Parys van JC Evergem licht Canva toe. Onlangs zijn ze in JC Evergem dit programma door Corona gaan gebruiken om hun judoka’s online beter te kunnen aanspreken. Hun huisstijl is tevens geëvolueerd tijdens Corona. Het is sowieso altijd beter om een gepersonaliseerde boodschap mee te geven aan uw judoka’s. Zo komt de boodschap beter aan en zal je meer reactie krijgen. 

Charlotte geeft mee waarom een betalende versie versus een gratis versie de moeite kan zijn. Jaarlijks betaalt men 107,88€ voor meer features via de betalende versie. Op de Canva website kan je alle nodige details bekijken.

communicatie met ouders binnen jouw club

Ouders hebben een enorme invloed op de motivatie van hun kinderen. Daarom is het als club belangrijk ouders te betrekken in het hele clubgebeuren en met hen te communiceren. Judo Vlaanderen wil haar clubs hierbij een helpende hand aanbieden. 

Tips voor sportclubs

Hoe kom je tot een optimale ouderbetrokkenheid?

  1. Organiseer minstens bij aanvang van het seizoen een infosessie waarop je de sportieve doelstellingen van de club toelicht: wat leren de kinderen op training, wat is het engagement van de trainers naar de leden toe, wat verwacht de club van de ouders en judoka’s,… Ook de praktische afspraken en de omgangsregels binnen en buiten de dojo dienen hier toegelicht.
  2. Zorg voor een aanspreekpunt binnen de club zodat ouders weten bij wie ze terecht kunnen met eventuele vragen en suggesties.
  3. Betrek ouders in de evolutie van het kind door op regelmatige basis samen met de ouder de sportparticipatie van het kind te bespreken.
  4. Betrek ouders in randzaken: organiseer bijvoorbeeld een ouderraad en geef die mee inspraak in het extra-sportieve beleid van je club.

Hieronder kan je 3 fases vinden in een tijdslijn van wat je kan doen binnen je club om de ouders meer te betrekken.

In fase 1 = 1ste infomoment : laat je de ouders en nieuwe judoka’s kennis maken met je club.

In fase 2 = 2de infomoment doe je een 2de ontmoetingsmoment met de ouders. Hoe ver staan de judoka’s? Wat staat er nog te gebeuren in de club? Dit kan samen met een eventuele nieuwjaarsreceptie, leuke quiz, een voorafgaande bevraging met de evaluatie van deze bevraging, een uitstap, leuke clubactiviteit, eetfestijn …..

In fase 3 = afsluitmoment/afsluitseizoen: doe je een eindeseizoensactiviteit samen met de judoka’s en de ouders ter afsluiting van het seizoen. 

tips

Hiernaast vind je alvast wat leestips omtrent de communicatie en GDPR wetgeving binnen jouw club.

Heb je zelf een goede leestip, laat het ons alvast weten.

Onze sponsors

Met grote trots en dankbaarheid stellen wij graag onze sponsors aan u voor. Zonder hen zouden we niet in staat zijn om de judosport in Vlaanderen op deze en vele andere manieren te promoten.